زیتون نور

۲۸م شهریور, ۱۳۹۸ -

چاپ اين مطلب چاپ اين مطلب

دیر زمانی بود که چرایی بکارگیری این بیان از حضرت امام (ره) که انقلاب ما انفجار نور بود، ذهنم را به خود مشغول می کرد و تصورات و تعابیر ریز و درشتی از آن در ذهنم نقش می بست تا اینکه با عبارت «زیتون نور» در بخشی از فرمایشات ایشان بشرح ذیل برخورد کردم:

«ملت عزیز و دلاور ایران مطمئن باشند که حادثه مکه (۱)، منشأ تحولات بزرگی در جهان اسلام و زمینه مناسبی برای ریشه کن شدن نظام های فاسد کشورهای اسلامی و طرد روحانی نماها خواهد بود و با این که بیشتر از یکسال از حماسة برائت از مشرکان نگذاشته است، عطر خون های پاک شهدای عزیز ما در تمامی جهان پیچیده و اثرات آن را در اقصی نقاط عالم مشاهده می کنیم. حماسة مردم فلسطین یک پدیده تصادفی نیست آیا دنیا تصور می کند که این حماسه را چه کسانی سروده اند و هم اکنون مردم فلسطین به چه آرمانی تکیه کرده اند که بی محابا و با دست خالی در برابر حملات وحشیانه صهیونیستها مقاومت می کنند؟ آیا تنها آوای وطن گرایی است که از وجود آنان دنیایی از صلابت آفریده است؟ آیا از درخت سیاست بازان خود فروخته است که بر دامن فلسطینیان میوه استقامت و زیتون نور و امید می ریزد؟ اگر این چنین بود اینها که سالهاست در کنار فلسطینیان و بنام ملت فلسطین نان خورده اند! شکی نیست این آوای الله اکبر است این همان فریاد ملت ماست که در ایران شاه و در بیت المقدس، غاصبین را به نومیدی کشاند و این تحقق همان شعار برائت است که ملت فلسطین در تظاهرات حج دوشادوش خواهران و برادران ایرانی خود فریاد رسای آزادی قدس را سر داد و مرگ بر آمریکا، شوروی و اسرائیل گفت و بر همان بستر شهادتی که خون عزیزان ما بر آن ریخته شد او نیز نثار خون و به رسم شهادت آرمید. آری فلسطینی راه گم کردة خود را از راه برائت ما یافت و دیدیم که در این مبارزه چطور حصارهای آهنین فرو ریخت و چگونه خون بر شمشیر و ایمان بر کفر و فریاد بر گلوله پیروز شد و چطور خواب بنی اسرائیل در تصرف از نیل تا فرات آشفته گشت و دوباره کوکب دریه فلسطین از شجرة مبارکه لاشرقیه و لاغربیه ما برافروخت و امروز به همان گونه که فعالیتهای وسیعی در جهان برای به سازش کشیدن ما با کفر و شرک در جریان است برای خاموش کردن شعله های خشم ملت مسلمان فلسطین نیز به همان شکل ادامه دارد و این تنها یک نمونه از پیشرفت انقلاب است.»(۲)

 زیبایی، قاطعیت و سرنوشت ساز بودن این کلام گوهربار و پیوستگی انقلاب اسلامی با خروش و قیام بحق مردم فلسطین زمانی زیباتر می شود که آنرا ملهم از کلام خداوند متعال ببینم آنچنان که در سورة نور به این آیه می رسیم: «الله نور السموات و الارض مثل نوره کمشکوه فیها مصباح المصباح فی زجاجه الزجاجه کانها کوکب دری یوقد من شجره مبارکه زیتونه لاشرقیه ولا غریبه، یکاد زیتها یضی ء ولو لم تمسسه نار نور علی نور یهدی الله لنوره، من یشاء و یضرب الله الامثل للناس والله بکل شی علیم» (آیه مبارکه ۳۵).

یعنی خدا نور آسمانها و زمین است مثل نور او چون چراغدانی است که در آن چراغی و آن چراغ در شیشه ای است.آن شیشه گویی اختری درخشان است که از درخت با برکت زیتونی که نه شرقی است و نه غربی افروخته می شود. روغنش گرچه آتشی به آن نرسد، نزدیک است روشنی دهد روشنی بر روی روشنی است. خدا هر که را بخواهد به نور خویش هدایت می کند و این مثلها را خدا برای مردم می زند و خدا بر هر چیزی داناست.(۳)

با مراجعه به تفسیر آیه مورد نظر در مجموعه تفسیر المیزان اثر علامه طباطبایی به ویژه در بخش بحث روایتی، نکات عجیب و زیبایی از این آیه می توان استفاده کرد که به شکلی دیگر از تفسیر یک جلدی مبین اثر استاد ابوالفضل بهرام پور به صورت خلاصه تفسیر از آیه مورد نظر بشرح ذیل قابل استفاده است: «الله نور السموات و الارض …» این آیه با آیات بعدی در مقام مقایسه مؤمنان – که به نور ایمان منورند – با کفاری است که غرق در ظلمات اندر ظلمات هستند، «او کظلمات فی بحر لجی» مؤمنان به وسیله نوری از ناحیه پروردگارشان راه یافته اند که معرفتی بسیار روشن به خدا دارند. چرا که خدا بسی روشن  و واضح است و برای کسی مجهول نیست و او نوردهنده عالم هستی است. نور او مانند این است که از چراغدانی و از چراغی و از روغنی سر می زند که همه آنها زلال و شفاف هستند و چیزی که مانع عبور نور شود در میان نیست. گویی که همه ادوات آن از جنس نور است حتی روغنش نیز از جنس نور است. نور خدا مانند نورهای طبیعی نیست که اشیاء را بطور ناقص و سایه روشن نمایان کند. این خصوصیت نورهای معمولی است که فقط ظاهری از اشیاء را نمایان می کنند چون تابش این نورها قوت و ضعف دارد و برخی قسمتها را فرا نمی گیرد ولی نور خدا حقایق را آنطور که هست نشان می دهد تا آنجا که اصل وجود اشیا هم از خداست.

لذا فرموده: «وصف نور خدا همانند چراغدانی است که در آن چراغی باشد و این چراغ با روغنی افروخته می شود که از درخت پر برکت زیتونی گرفته شده که نه شرقی است و نه غربی.» یعنی این درخت بطور متناوب آفتاب می خورد و بطور یکسان و از همه جانب نور و حررات می گیرد و روغن آنچنان صاف و خالص است که بدون تماس با آتش روشنی می دهد. نوری است بر نور؛ اینها همه وصف نور خداوند است که هیچگونه بازدارنده ای از عبور نور آن در میان نیست و هیچگونه تاریکی و ناصافی در آن وجود ندارد و نور هدایت الهی نوری است که در وجود مؤمنان تولید نور می کند و چنین نوری در شأن افراد شایسته است که با میل و شوق از احکام الهی و پیامبرش استقبال می کنند.

لذا فرمود: «خداوند هدایت می کند به نور خالص خود، هر کس را بخواهد و خداوند نور را بعنوان هدایت الهی بیان نموده است.» از جمله این آیه که می فرماید: «او من کان میتا فاحییناه و جعلنا له نورا …» یعنی آیا کسی که مرده بود و ما او را زنده کردیم و برایش نوری قرار دادیم که با آن میان مردم راه می رود … (آیه مبارکه ۱۲۲ انعام).

در اینجا مراد از نور، نور ایمان در قلب مؤمن است. یا می فرماید: «آیا کسی که خدا سینه اش را برای پذیرش اسلام باز کرده او بر نوری از جانب پروردگارش است است.» (آیه مبارکه ۲۲ زمر). در اینجا نیز اشاره به نور ایمان در قلب  مؤمن شده.(۴)

با این اوصاف آیا فهم و درک نور در بیانات حضرت امام (ره) به برکت قرآن، آسان تر نخواهد بود؟ هم اکنون با وجود برپایی فریضه باشکوه حج در هر سال، بسیار شایسته است که با الهام از این عبارات نورانی رحمانی، امور مسلمین به ویژه مردم مظلوم فلسطین با تأکیدات حضرت امام (ره) و خلف صالح ایشان، مورد توجه جدی قرار گیرد آنچنان که خداوند متعال مسیر را مشخص کرده و مؤمنین را هدایت و کمک می کند.

علیرضا سلطانشاهی

پانویس

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۱- منظور جنایت آل سعود نسبت به حجاج ایرانی در سال ۱۳۶۶ می باشد که طی آن بیش از ۴۰۰ تن از حجاج ایرانی به شهادت رسیدند تا ندای برائت از مشرکین ، خواب پیروان اسلام آمریکایی را آشفته نسازد.

۲- پیام حضرت امام (ره) در ۲۹/۴/۶۷؛ فلسطین از دیدگاه امام خمینی (ره)، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره)، ص ۱۵۶٫

۳- تفسیر یک جلدی مبین،اثر استاد ابوالفضل بهرام پور، انتشارات آوای قرآن، قم، ص ۳۵۴

۴- همان.


فرستاده شده در مقالات تخصصي | بدون نظر

ارسال نظر


9 + = 16