آموزش خشونت به بچه ­های صهیونیست (قسمت دوم)

۲۴م مهر, ۱۳۹۷ -

چاپ اين مطلب چاپ اين مطلب

سیطره نظامی ­ها بر اداره نهادهای آموزشی

ریاست افسران ذخیره ارتش صهیونیستی بر پست ­های مهم دستگاه و نهادهای آموزشی یکی از برجسته ­ترین مظاهر نظامی­ گری در «اسرائیل» به شمار می­ رود. به عنوان مثال، وزارت آموزش و پرورش «اسرائیل» طرحی را تحت عنوان «تسافتا» در دست اجرا دارد که هدف از آن آموزش افسران بازنشسته ارتش و سازمان های امنیتی برای ورود به دستگاه آموزشی است. تاکنون در این خصوص ۳۰۰ افسر آموزشی دیده ­اند و وارد نهادهای علمی و آموزشی شده ­اند. برخی از ین افسران پس از یک سال تدریس، مجوز ادامه تحصیل پیدا می ­کنند و حتی برخی از آن ها پست ­های مدیریتی در مدارس  عهده­ دار می ­شوند و برخی دیگر هم مسئول بخش پرورش مدارس می ­شوند. عده­ ای از این افسران بدون طی کردن سلسله مراتب آموزشی پست­ های مهمی در دستگاه آموزشی رژیم صهیونیستی به عهده می­ گیرند. از جمله می ­توان به رون خلودائی شهردار تل­ آویو اشاره کرد که قبلاً مدیر مدرسه «جمناسیا هرتزیلیا» بود. افسرانی هم که کارنامه سیاه مملو از کشتار ملت مظلوم فلسطین دارند، از جمله افسرانی هستند که پست ­ها و مناصب مهمی در نهادهای آموزشی رژیم صهیونیستی به دست می ­آورند و سرهنگ ایلان باتمان از این دسته است که قبلاً حاکم نظامی جنین و رام ­الله بود و در طول این مدت جنایت های زیادی علیه ساکنان این مناطق مرتکب شد. جالب توجه ای­نکه دست­ اندرکاران امر آموزش در «اسرائیل» کراراً اعلام کرده ­اند که هدف آن ها از به خدمت گرفتن افسران نظامی در مراکز آموزشی و مدارس تنها با هدف تثبیت ارزشهای نظامی در میان دانش ­آموزان است، و هیچ­ گونه اهداف تربیتی و علمی را دنبال نمی ­کنند. موطی ساجی مدیر طرح آموزش افسران نظامی در دستگاه آموزشی «اسرائیل» ضمن دفاع از استفاده از نظامیان در امر تدریس می­ گوید: «ما در دستگاه آموزش به دنبال معلمان خبره نیستیم، بلکه به دنبال رهبران هستیم و افسران بازنشسته ارتش هم امتیازات ویژه توانایی خاصی در این باره دارند.» وی درباره مزایای این طرح می­ گوید: «این افسران کاملاً برای ادای رسالت خود احساس وظیفه می ­کنند. یک مرد با درجه سرهنگی در برابر دانش­ آموزان قرار می ­گیرد و شخصیت قوی هم دارد و می ­تواند موفقیتی بزرگ بیافریند.» دکتر سیگال بن بورات استاد تربیت دانشگاه حیفا می­گوید: «اگر می ­خواهی شهروند خوبی باشی باید در ارتش خدمت کرده باشی و سپس جذب بازار کار شوی. اصطلاح شهروند خوب کاملاً فارغ از مضامین و مفاهیم دموکراسی و انسانیت است و دستگاه آموزش باید شهروندانی خوب تحویل جامعه دهد.»

 

شیوه ­های تثبیت نژادپرستی

 آن چه تاثیر نظام­ گری در نظام آموزشی رژیم صهیونیستی را وخیم­ تر می­ کند، این حقیقت است که شیو­ه ها و متدهای آموزشی در این رژیم باعث تثبیت و ادامه درگیری و نبرد می ­شود. ایلی بودیا پژوهشگر اسرائیلی و استاد دانشگاه حیفا در تحقیق و پژوهشی که در این ­باره انجام داده است، می­ نویسد: کتاب های مدارس «اسرائیل» مانع تحقیق صلح با عرب­ ها می ­شود. در این تحقیق آمده است که کتاب های درسی در «اسرائیل» در طول نیم قرن گذشته در شعله­ ور نگه داشتن آتش جنگ سهیم بوده است و این کتاب ها جنگ را در اندیشه و فکر صهیونیست­ ها نهادینه می ­کند. و به جلوگیری از برقراری هرگونه صلح میان اعراب و یهودی ها فرا می­ خواند. در تحقیق مؤسسه مطالعاتی امور اسرائیل – «مدار»- که تحت عنوان «نبرد اسرائیلی در کتاب های تاریخ مدارس عبری» انجام شده، آمده است که کتاب های درسی عامل یک نوع جنگ خاموش میان دو طرف بوده و به شیوه ­های غیرمستقیم به جنگ مسلحانه ختم شده است. این نویسندۀ اسرائیلی می­ گوید: «مؤلفان این کتاب ها چهره ­ای اهریمنی از عرب ­ها نشان داده و آن ها را از دایره انسانیت خارج می ­سازند این امر باعث شده است که تصویری زشت و قبیح از عرب ­ها نزد اسرائیلی ­ها شکل گیرد. آن ها همیشه خود را از انسان های غربی و متمدن و منادی صلح معرفی کرده و در مقابل، عرب ­ها را خائنانی متجاوز و عقب­ مانده و مجرم و پلید معرفی می ­کنند. کتاب های تاریخ «اسرائیل» حقایق مربوط به اولین درگیری میان مسلمانان و یهودیان در صدر اسلام در مدینه منوره را تحریف کرده و قبایل یهودی آن زمان را شرافتمند، محترم و شجاع معرفی کرده و برعکس عرب ­ها و مسلمانان را فریبکار و خائن جلوه داده­اند که با حیله و نیرنگ یهودیان را شکست دادند.»

 عبدالله راستگو


فرستاده شده در مقالات تخصصي | بدون نظر

ارسال نظر


+ 6 = 15