خیانت یهود در قرآن کریم(۵)

۲۸م فروردین, ۱۳۹۷ -

چاپ اين مطلب چاپ اين مطلب

خود برتربینی، انگیزه خیانت در امانت

[...] یعنی بعضی از اهل کتاب چنانند که هرکس به آنان امانتی بسپارد، هرچند هم مال زیادی باشد، حتما آن را به صاحبش رد می‌کنند و در آن خیانت روا نمی‌دارند.

[...] بعضی‌ها [هم] چنانند که اگر دیناری نزد آنان امانت نهادی، قدرت بر وصول آن نخواهی پیدا کرد، مگر آن که باالحاح و اصرار تمام از او مطالبه کنی!

[...] بعضی اهل کتاب اداء امانت می‌کنند، هرچند مال زیادی باشد، و بعضی دیگر اداء امانت ندارند، ولو مال بسیار ناچیزی باشد.

سببش آن است که آنان می‌گویند: «لیس علینا فی‌الامیین سبیل» (غیر اهل کتاب را بر ما حقی نیست)؛ آری این عقیده موجب شد که در صفات روحی (چون: حفظ امانت و ضایع نکردن حقوق مردم و مغرور شدن به کرامت الهی و مانند آن) بین آنان چنان اختلاف و تفاوتی پدید آید، با این که خود می‌دانند که خدای متعال چنین مطلبی را در کتاب آسمانی برای آن‌ها تشریح نکرده، راضی به چنان افعالی نخواهد بود.(۶)

پی نوشت‌ها

۱-علامه سید محمدحسین طباطبایی، تفسیر المیزان، ج۳- ص ۴۴۸٫


فرستاده شده در مقالات تخصصي | بدون نظر

ارسال نظر